Torneälven

Torne älv (nordsamiska Duortnoseatnu, finska Tornionjoki, meänkieli Tornionväylä) är Norrbottens största älv, 520 km lång. Den rinner från Torne träsk 341 meter över havet. Största biflöden är Vittangiälven, Lainioälven och Muonioälven. Vid Junosuando förloras över hälften av vattenmängden till Kalixälven genom den s.k. bifurkationen Tärendö älv.

Torne älv utgör gräns mellan Sverige och Finland under de sista 15 milen före utloppet i Bottenviken. Gränsen följer enligt 1809 års fredsavtal älvens djupfåra.

Tornedalen är en smältdegel av olika kulturer och språk. Här samsas idag finska, meänkieli, svenska och samiska. Traditionellt har befolkningen på båda sidor av gränsen talat finska. Älvens betydelse som transportled har varit stor inte minst under flottningsepoken.

Visa Torne älv på en större karta

Kukkolaforsen

Första forsen jag stannar vid längs Torne älv är den kända Kukkolaforsen, 3,5 km lång med en fallhöjd på nästan 14 meter. Här har det fångats lax och håvats sik sen urminnes tider. Nuförtiden fångas det inte så mycket lax här på grund av att laxstammen kraftigt har minskat till följd av ett kraftigt överfiske i älvmyningen och Östersjön.  Lax får här fångas mellan 1/5 till 15/8 utom på måndagar efter kl. 18:00, tisdagar och onsdagar fram till kl. 18:00 detta för att ge laxen en ökad chans att vandra vidare mot sina lekplatser. Någon sådan här chans ger varken yrkesfiskarna eller de med fasta fiskerätter laxen. Sportfisket efter lax bedrivs främst med båt i forsens lugnare partier men även spöfiske från land förekommer.

Brygga för sikhåvning

Kukkolaforsens naturrastplats
Kukkolaforsen är en välbesökt plats som har alla bekvämligheter som kan önskas, här finns stugor, stuglägenheter, husvagnsplatser, tältplatser, restaurang, bar  och en reception där man kan köpa fiskekort eller boka aktiviteter såsom forsränning, sikhåvning eller bastubad. Några hundra meter söderut finns det en fin naturrastplats med toaletter

Matkakoski

Matkakoski är en klassisk plats för laxfiske, denna underbart vackra fors ligger 3,5 mil norr om Haparanda.  Man svänger av från väg 99 vid Korpikylä och kör österut i ca 2 kilometer. Forsen är 800 meter lång och har en fallhöjd på drygt 10 meter, mitt i forsen finns en stor klippa som ger den sitt karaktäristiska utseende.

Slutcampat

Här trodde jag att jag skulle få se en massa laxfiskare men det fanns inte en enda.  Dessutom var campingen stängd och helt öde. Den enda laxfiskare jag såg var på den finska sidan. Detta är ändå en av
Torne älvs bästa laxfiskeplatser så nog blev jag förvånad.

Vackra Matkakoski

Kattilakoski

Restaurangen
Kattilakoski är inte bara en fors utan även en fin rastplats med allt som bör finnas, parkering, toaletter, information och en otroligt vacker grillplats på en klippa ovanför forsen.
Restaurangen ligger i ett hus ritat av arkitekten Mats Winsa.

Bästa rastplatsen
'

Kattilakoski är utsedd av motormännen till den bästa rastplatsen i norrbotten. Polcirkeln ligger endast tre kilometer norrut och det känns i luften att man har kommit en bit upp i landet. Det är liksom närmare till himlen här uppe.

Himlen är nära

Enligt wikipedia fångades Torne älvs största lax här år 1940, den vägde hela 40,5kg. Här i Kattilakoski är det som man räknar antalet laxar som går upp från havet för att leka. Det görs med hjälp av tre stycken DIDSON ekolod, hittills i år har nästan 20 000 laxar passerat. Följ laxvandringen här

Kattilakoski

Jarhoisenkoski

I byn Jarhois finns en laxfiske camping och en vacker rastplats med grillstuga och utedass.

Ylinen Lappeakoski

Där Torne och Muonio älvar rinner ihop strax ovanför Kengis bruk ligger forsarna Alanen och Ylinen Lappeakoski. Bilden är tagen från älvens norra strand.

Köngäsenkoski

Namnet Köngäsenkoski kanske inte så många känner till men så heter forsen som ligger vid det mer kända Kengis bruk. Kengis bruk har stugor för uthyrning, säljer fiskekort till forsen och anordnar kastkurser för mer information och priser gå till http://www.kengisbrukfiske.se/

Efter en fin promenad över ängarna längs med älven kom jag ner till slutet av forsen, här träffade jag en trevlig laxfiskare som var på väg ut för att prova lyckan. Vi pratade en stund om laxfisket och jag undrade varför det var så få som fiskade fast det enligt statistiken hade gått upp mer lax än föregående år. Svaret förbryllade mig, han påstod att det berodde på att det tidigare under säsongen hade varit så dåliga fångstrapporter. De som hade varit och fiskat hade inte fått upp några laxar och därför åkte andra laxfiskare inte hit.

Själv tänkte jag att det vore en anledning att fiska här, där endast ett fåtal laxar tagits upp borde det finnas fler kvar (se bild fångstrapport).

Laxdags?

Köngäsenkoski

Pajala bro

Här på en kulle bredvid bron mitt i byn Pajala satt jag och åt en god lunch medan laxarna hoppade i vattnet. Nåja laxarna kanske är att ta i men åtminstone en hoppade glatt flera gånger under bron

Bron i Pajala

Kärykoski

Kärykoski ligger 5km nordväst Pajala och utgör början på PEJA-fiskevatten, PEJA står för byarna Peräjävaara, Erkheikki, Juhonpieti och Anttis som har slagit ihop sina vatten till ett 3 mil långt fiskevatten.  På den här sträckan finns det plats för många fler fiskare än vad som finns idag enligt PEJA. Det är gott om vindskydd, små skogsparkeringar och båtisättningsplatser.

Nuolikoski

Nuolikoski ligger i slutet på PEJA-fiskevattens 3 mil långa sträcka. Om Ni passerar byn Antti så kom ihåg att gå upp på bron och titta ner i det klara vattnet, bli inte förvånade om Ni får se en lax eller två som är på väg uppströms. När jag först hörde om det här visste jag inte vad jag skulle tro men jag gick dit och till min stora glädje såg jag två efter bara ett par minuter.

PEJA Laxfiskefestival

När jag kom till Anttis träffade jag Ingemar Karvonen och Sixten Mella som höll i PEJA Laxfiskefestival, dessa trevliga herrar inbjöd mig att vara med som biträdande funktionär. Jag accepterade med glädje och vi åkte till Nuolivaara för att övervaka fisket.

Sixten och Ingemar
Knappt hade Ingemar hunnit sätta mig in i reglerna förrän den första laxen kom in. Det var en lax på 10,8kg som fångats av Jani Rauto (se bild).  Jag och Ingemar transporterade laxen till Peräjävaara byastuga för oficiell vägning och mätning. Samtidigt som vi steg ur bilen såg vi att även Sixten hade kommit med en lax för vägning och mätning, festivalen började verkligen bra.

Första laxen på väg in

Jani Rautio med 10,8kg lax

Väl tillbaka i Nuolivaara fick Ingemar lösa en tvist om hur man bör uppföra sig i båt när man fiskar. Annars var festivalen ett föredöme med ordning, lugn och en mycket trevlig atmosfär.

Två män i en båt
Nu gäller det

Var är laxen

På lördagen var det dags för prisutdelning i Peräjävaara byastuga. Priser till de tre som fångat tyngst laxar, dessutom var det utlottning på fiskekortets nummer, inga dåliga priser lottade ut eller vad sägs om 20 000 kr i första pris, 10 000 kr i andra osv. Massor av folk hade samlats för att se vinnaren Markus Niemi hålla upp segerlaxen som vägde drygt 13160 gr, två blev Sven-Erik Särnhov med en lax på 11615 gr och tredje plats gick till Jani Rautio med en lax på 10870 gr. Totalt fångades 11 laxar, strålande väder och bra organisation gjorde PEJA Laxfiskefestiva till en upplevelse jag verkligen kan rekommendera.

Tre laxfiskare i topp

Jag vill passa på att tacka Ingemar och Carina Karvonen med familj för
en oförglömlig upplevelse i Anttis.

Tornefors

Tornefors rastplats ligger 5km nordväst efter att Torne och Laino älv flyter samman. Rastplatsen ligger på strandkanten av den mäktiga Torneforsen. Här finns informationstavla, utedass, och en grillplats med tillhörande vedförråd. Dessutom finns här möjlighet att köpa fiskekort i en automat om man skulle bli sugen. Kanske är det sista platsen för en chans att fånga en lax i Torneälven. Det sägs att laxarna som kommer till forsen ofta vänder här och tar vägen upp i Laino älv istället. Om detta är sant eller ej kan jag inte säga, men för säkerhets skull bör man prova laxfisket här innan man fortsätter norrut längs Torne älv.

Jölketkurkkio

För att komma till Jölketkurkkio från Vittangi kör man en mil österut längs E45, vid sjön Äijäjärvi svänger man höger och fortsätter tills man ser bron över älven. På höger sida finns ett vindskydd med grillplats, fiskekort köper man på OK i Vittangi.

Jölketkurkkio sett från bron över Torneälven
Uppströmms Jölketkurkkio
Jag träffade ett trevligt par som brukade fiska här, mannen pekade på brofästena och sa att det brukade stå öring där. Medan vi pratade vevade frun in en fin öring som hade tagit just vid brofästet. Så var den middagen räddad.

Nöjd fiskare

Rapakoski

Två mil nordväst från Svappavara längs E10 finns en väg och en skylt som pekar mot Rapakoski. Problemet är att vägen även har en skylt med ”förbjuden motortrafik” och tillägget ”Gäller ej behörig trafik” (se bilder).

Behöriga?
Det här är en situation som man ofta råkar ut för när man letar efter forsar, fiskeställen osv. Vem som är behörig är svårt att veta så jag gick vägen fram i drygt en mil, dröm om min förvåning när jag kom fram – bilar, husbilar, husvagnar (se bild) fullt med folk och full fest. Några jag träffade var där för tionde året i rad. Stämningen var hög och vem som var behörig att använda vägen fick jag aldrig reda på.

Rapakoski

Skön och grön

Laxforsen

Här mitt i mellan Kiruna och Jukkasjärvi med sitt berömda ishotell ligger Laxforsen. Här finns en stor och fin rastplats med toaletter, vindskydd och ett flertal grillplatser. Torne älv fortsätter uppåt till dess ursprung – Torne träsk. Men jag avslutar min resa efter älven här och återkommer med en forsresa längs Laino älv som kanske är den egentliga Torne älv.